یادگیری: قدرت مثبت اندیشی

قدرت نگرش مثبت: این موضوع به‌عنوان کلید موفقیت در بسیاری از حوزه‌های زندگی، از یادگیری ورزش تا هر حرفه‌ای که تصور کنید، بیان‌شده است؛ اما آیا شواهدی وجود دارد که مثبت اندیشی بر نتایج تأثیر می‌گذارد یا این‌که بیشتر تلقین است؟

درواقع دشوار است که بتوان نگرش فرد را از عوامل دیگری که می‌تواند بر روی عملکرد تأثیر گذارد جدا کرد. برای مثال یک بازیکن فوتبال ممکن است نگرش بسیار مثبتی نسبت به ضربات خود در فوتبال داشته باشد اما این مسئله صرفاً به خاطر این است که او در فوتبال بازیکن خیلی خوبی است.

این سؤال در خصوص یادگیری هم می‌تواند مطرح شود. سال‌های زیادی است که اعتقاد بر این است نگرش مثبت به‌طور مستقیم بر موفقیت در یادگیری تأثیر می‌گذارد. آسان است تصور کنید که چگونه یک نگرش منفی می‌تواند یک تجربه یادگیری را از بین ببرد، اما آیا نگرش مثبت واقعاً می‌تواند در بهبود بخشیدن به نتایج مؤثر باشد؟ و اگر این‌چنین است، چگونه؟

پژوهش

محققان دانشگاه استنفورد اخیراً کشف کرده‌اند که چگونه یک نگرش مثبت می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ و این مطالعه نتیجه‌های فازی و یا مشروط نداشت. در حقیقت شواهد بسیار محکمی ارائه می‌دهند – یکی از آن‌ها مربوط به نگاه علم عصب‌شناسی به مثبت اندیشی و یادگیری است.

این مطالعه به بررسی اینکه چگونه احساسات دانشجویان در مورد ریاضی ممکن است عملکرد آن‌ها را در یک چالش مرتبط با ریاضی شکل دهد می‌پردازد. از همه افراد سؤالاتی در خصوص نگرش آن‌ها نسبت به ریاضی و توانایی ادراک‌شده‌شان نسبت به آن پرسیده شد. همچنین یک پرسشنامه برای جمع‌آوری اطلاعات جمعیتی شناختی دانشجویان، IQ و ظرفیت حافظه کاری ارائه شد.

سپس یک ارزیابی ریاضی از این افراد صورت گرفت تا دانش آن‌ها و توانایی حل مسئله‌شان اندازه‌گیری شود. پس از تجزیه‌وتحلیل نتایج، محققان دریافتند که، حتی پس از کنترل تمام عوامل دیگر، ازجمله IQ، نگرش مثبت باعث افزایش عملکرد در ریاضی می‌شود.

بر اساس داده‌های ما، نگرش مثبت به دستاوردهای ریاضی به‌اندازه IQ در موفقیت در ریاضی مهم است.

اما چرا؟

توضیحات زیادی برای اینکه چرا یک نگرش مثبت می‌تواند به نتایج بهتر منجر شود، وجود دارد بنابراین محققان به جستجوی عمیق‌تر پرداختند.

به‌طور خاص، آن‌ها می‌خواستند بدانند که آیا در مغز افراد برتر دارای نگرش مثبت چیزی مهم اتفاق می‌افتد یا خیر؟

به‌عنوان آزمایش تکمیلی، محققان از افراد خواستند که مسائل ریاضی را درحالی‌که یک اسکنر MRI داشتند حل کنند تا بتوانند فعالیت مغز آن‌ها را در حین مشارکت در فرایند یادگیری نظارت کنند.

چیزی که پیدا کردند بسیار شگفت‌انگیز بود، برای اولین بار دانشمندان پیوندی را بین نگرش مثبت و عملکرد پیدا کردند.

نتایج نشان داد که نگرش مثبت با فعالیت بیشتر در ناحیه هیپوکامپوس مغز مرتبط است – ناحیه‌ای در مغز که برای یادگیری و شکل‌گیری خاطرات تازه بسیار حیاتی است. نتایج نشان داد که هیپوکامپوس ارتباط میان نگرش مثبت و بازیابی اطلاعات از حافظه را برقرار می‌کند که منجر به حل بهتر مشکلات و عملکرد بالاتر می‌شود.

محققان بیان کردند: داشتن یک نگرش مثبت به‌طور مستقیم بر حافظه و سیستم یادگیری تأثیر می‌گذارد. اگر به ریاضی علاقه‌مندید و به توانایی خود در آن باور دارید، باعث افزایش حافظه و درگیری مؤثرتر توانایی حل مسئله مغز می‌شود.

پیشنهاد‌ها

بر اساس قدرت یادگیری نگرش مثبت، در اینجا توصیه‌هایی برای ارتقاء یک محیط یادگیری مثبت در سازمان وجود دارد.

پرورش ذهنیت رشد

تحقیقات قبلی نشان داده است که ذهنیت یادگیرنده برای موفقیت در یادگیری مهارت‌های جدید مهم است. اساساً، یادگیرنده‌ای که دارای اندیشه رشد است – که معتقد است او می‌تواند یاد بگیرد و بهبود یابد – معمولاً درست است.

این ذهنیت شامل این باور است که مهارت‌های ما از سنگ ساخته نشده‌اند، همیشه می‌توانیم چیزهای جدید یاد بگیریم و رفتارهایمان را برای بهتر شدن تغییر دهیم. این باور توسط مطالعات بی‌شماری تأییدشده است؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که این نقطه شروعی برای همه یادگیرندگان در سازمان شما است. آن‌ها را از تحقیقات و واقعیتی که همیشه می‌توانند رشد کنند، یاد بگیرند و بهبود یابند آگاه کنید.

داستان‌های موفقیت را با افراد در میان بگذارید.

یکی از معدود مواردی که برای افراد الهام‌بخش و انگیزه دهنده است شنیدن داستان‌های موفقیت از زبان همسالان خود است. کاری کنید که افرادی که در محل کار شما به موفقیت دست پیداکرده‌اند داستان موفقیت خود را با بقیه در میان بگذارند. از افراد موفق بخواهید که فرصت‌هایی را که این پیروزی برای آن‌ها به ارمغان آورده است بیان کنند همین‌طور از آن‌ها بخواهید در مورد چالش‌های خود صحبت کنند و اینکه چگونه توانستند بر آن‌ها غلبه کنند. شنیدن داستان‌های دارای نتایج مثبت و توانایی افراد برای غلبه بر مشکلات، به سایرین کمک خواهد کرد موفقیت خود را تصور کنند.

بر مزایا تمرکز کنید

افراد زمانی که نتوانند به هدفی دست یابند و یا چشم‌انداز هدف بزرگ‌تری را از دست دهند ممکن است نگرش منفی در مورد یادگیری در محل کار به دست آورند؛ بنابراین، برنامه یادگیری شما باید به‌طور مداوم به افراد یادآوری کند که چرا آن‌ها در حال یادگیری یک موضوع هستند و چگونه به آن‌ها و حرفه‌شان کمک خواهد کرد.

از طریق بحث در مورد مزایای یادگیری یک مهارت خاص، افراد متوجه خواهند شد که چگونه به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرند و چگونه کار آن‌ها می‌تواند ساده‌تر و یا کارآمدتر شود. وقتی فراگیران مزایا را می‌بینند، احتمال بیشتری دارد که در فرایند یادگیری مثبت باقی بمانند، چراکه درک می‌کنند برای کار سخت خود پاداش خواهند گرفت.

 

Posted on