کارهای روزانه می‌تواند رمز موفقیت شما باشد

موفقیت شما در کسب‌وکار بستگی به کارهای مؤثر روزانه‌ای دارد که شما را قادر به اجرای اهدافتان می‌کند. جان ماکسول نظریه‌پرداز رهبری، بیان می‌کند «هرگز نمی‌توانید چیزی را در زندگی خود تغییر دهید مگر اینکه چیزی را که روزانه انجام می‌دهید تغییر دهید. رمز موفقیت، در کارهای روزانه‌ای است که انجام می‌دهید».

  • برنامه روزانه به‌اندازه داشتن دید درست و واضح از اهداف مهم است.

آینده شما به این بستگی دارد که امروز چه‌کاری انجام می‌دهید. برنامه روزانه، آینده شمارا به بهتر و یا بدتر شدن سوق می‌دهد.

قطعاً داشتن چشم‌انداز روشن و برنامه استراتژیک مهم است. هرچند هیچ چشم‌اندازی یا برنامه استراتژیکی بدون داشتن برنامه‌ریزی مؤثر روزانه انجام‌پذیر نخواهد بود. چشم‌اندازهای بزرگ رهبران می‌تواند در بین تقاضاهای روزانه شرکت‌های شلوغ گم شود.

هر چه زوتر بتوانید برنامه روزانه‌ای که برای شما بهتر است را پیدا کنید، زودتر حرکت به سمت اهداف خود را آغاز خواهید کرد.

  • در حال حاضر برنامه‌ریزی روزانه دارید.

وقتی با مشتریان شروع به کار می‌کنم دوست دارم مرور سریعی بر برنامه‌های روزانه آن‌ها داشته باشم تا ببینم چگونه چند هفته گذشته خود را سپری کرده‌اند. وقتی‌که نگاهی دقیق‌تر می‌کنیم آن‌ها می‌گویند:

  • این دو هفته، دو هفته معمولی نبوده است؛ یا
  • من برنامه‌ریزی روزانه ندارم، چون برنامه هرروزم خیلی باهم متفاوت است.

من کاملاً مخالفم. ما انسان‌ها عادت داریم برای هر کاری استراتژی داشته باشیم. مغز ما برای پیدا کردن ساده‌ترین و تکرارپذیرترین راه ممکن سیم‌کشی شده است و ما به‌ندرت به میزانی که حس می‌کنیم تصادفی عمل می‌کنیم.

ما عادت‌ها را به وجود میاوریم تا حجم فکر کردن روزانه را کاهش دهیم. برای مثال، ما عاداتی را برای لباس پوشیدن، دوش گرفتن، رفتن به محل کار، غذا خوردن، خوردن قهوه و غیره در نظر می‌گیریم.

ما همچنین عادات روزانه‌ای برای نحوه سازمان‌دهی کارهای روزانه داریم. بعضی از این برنامه‌ها به‌صورت آگاهانه و بعد از یک تفکر دقیق انجام می‌شود. بقیه به شیوه‌ای است که همیشه کارها را انجام می‌دادیم. بعضی از این الگوها برای ما خوب عمل می‌کنند و برخی بد. برخی وقتی نقشمان ساده‌تر بود کارساز بودند.

  • داشتن «زمانی برای تمرکز» هدف برنامه روزانه است

دلیل مهم برای کار کردن روی برنامه روزانه این است که روزانه زمان مشخصی را به کارهای ضروری اختصاص دهید. کارهایی که باید برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید. من به این زمان مشخص «زمان تمرکز» می‌گوییم.

در حالت ایده آل این زمان یک بازه دوساعته خواهد بود که در آن بیشترین انرژی را دارید. برای اکثر افراد این زمان اولین ساعات صبح است. هرچند برخی گفته‌اند که آخرین ساعت روز که کار آن‌ها نیاز به توجه کمتری دارد برایشان مناسب‌تر است.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که در آخرین ساعات روز هنوز انرژی و ظرفیت ذهنی برای یادگیری دارند این ساعت برای شما خوب خواهد بود. با توجه به موقعیت خود بهترین حالت را پیدا کنید. خیلی خوب است که یک برنامه استراتژیک داشته باشید اما هرروز برای آن برنامه نیاز به زمان‌دارید. بسیاری از افراد پرمشغله غروب و آخر هفته‌های خود را برای داشتن بازه تمرکز قربانی می‌کنند.

۷ عنصر یک برنامه روزانه مؤثر

برنامه منظم بیدار شدن و رفتن به رختخواب

برنامه روزانه شما از شب قبل شروع می‌شود. اگر هر شب دیر به رختخواب بروید و صبح با خستگی از خواب بیدار شوید قبل از شروع به هر کاری با محدودیت روبه‌رو هستید. داشتن یک روال روزانه به شما کمک می‌کند انگیزه‌ای برای روز خود داشته باشید و برای شما موفقیت ایجاد می‌کند

ایجاد روالی برای شروع و اتمام کار

برای مثال، ده دقیقه در اولین ساعت و یا آخرین ساعت کاری را به برنامه‌ریزی اختصاص دهید. یک پیاده‌روی آهسته پنج‌دقیقه‌ای در اطراف تیم خود داشته باشید و روز خود را شروع کنید.

عناصر خانوادگی برنامه روزانه

مثل ساعت بردن بچه‌ها به مدرسه

سازمان‌دهی زمان در تقویم

برای جلسات، آموزش کارکنان، کارهای اجرایی و غیره

اختصاص دادن بهترین زمان ممکن در هرروز به‌عنوان «زمان تمرکز»

این‌یک بازه دوساعته است که طی آن تمام وسایل الکترونیکی را خاموش می‌کنید و مراجعه افراد را متوقف می‌کنید و کار مهم خود را انجام می‌دهید.

در برنامه خود بازه‌های خالی قرار دهید

تا بتوانید تنفسی داشته باشید و کارها را پردازش کنید و برای کارهای غیرمنتظره آماده‌باشید.

کارهای کم‌ارزش را فشرده‌سازید.

ایمیل و پاسخ به تماس‌ها برای مثال، بهتر است که در زمان کمی انجام شوند. این کار مانع از این است که برنامه‌های سایر افراد مزاحمتی برای شما ایجاد کند.

افراد با بهره‌وری بالا، کسانی هستند که موفق به کشف زمان مناسب برای کار بر روی اهداف مهم خود هستند. اگر بر روی حداکثر سازی روال روزانه خود کار نکنید، می‌توانید حداقل آن زمان را به سه روز در هفته اختصاص دهید. بهره‌وری کمتری خواهید داشت و همیشه اضطراب دارید که باید زمانی را به‌دوراز خانواده سپری کنید تا بتوانید کارهای مهم را انجام دهید.

Posted on