3 استراتژی کلیدی در مورد هشتگ
چگونه کسب و کار و محتوای خود را بازاریابی کنید؟
اگر میدانید که چگونه از اینستاگرام و توییتر برای بازاریابی استفاده کنید، هشتگ باید برای شما مفهمومی آشنا باشد؛ اما میدانید که چگونه از آنها به شکل استراتژیک استفاده کنید؟
امروزه هشتگها را در همهجا میبینید، در توییتر، اینستاگرام، پینترست، گوگل پلاس و فیسبوک.
بهعنوان یک بازاریاب، نمیتوانید از آنها چشمپوشی کنید. باید بیاموزید که چگونه به شکل استراتژیک این موضوعات تگ شده را پیادهسازی کنید. هشتگ میتواند میزان دسترسی به محتوا را گسترش دهد، نام تجاری شما را تقویت کند، بازار شما را هدف قرار دهد، به دیده شدن محتوا کمک کند، سئو را بهبود بخشد و غیره.
هشتگ چیست؟
تاریخچه
هشتگها برای اولین بار در چتهای رله اینترنتی (چت و پیامهای زنده- نمونه قبلی سایتهای اجتماعی که امروزه استفاده میکنیم) معرفی شدند. در توییتر معروف شدند، در ابتدا در توییت چتها استفاده میشدند. توییت چتها مشابه گفتگویی گروهی پیرامون موضوع مشخصی هستند. ماهیت توییت چتها همچنان به شیوهای که بازاریابان میتوانند از هشتگ ها استفاده کنند مرتبط است.
هشتگ چیست؟
هشتگ یک کلمه یا گروهی از کلمات است که بعد از علامت # قرار میگیرند. اگر بخواهیم تکنیکی صحبت کنیم آنها را بهعنوان تگهای متا دیتا معرفی میکنند. از منظر بازاریابی بهعنوان راهی برای تعامل برند شرکت با بازار است.
اجازه دهید در خصوص استراتژیها صحبت کنیم…
3 استراتژی کلیدی در خصوص هشتگ
3 استراتژی کلیدی بازاریابی در مورد هشتگ عبارت است از:
مختص برند و کمپین
پربازدید
محتوا
1- هشتگهای مختص برند و کمپین
آنها چه هستند و چرا به آنها نیاز دارید؟
این هشتگها را برای کسبوکار خود میسازید. از آنها برای بازاریابی برند خود استفاده کنید.
از هشتگی استفاده کنید که مختص کسبوکار شماست. چیزی که کسبوکار شمارا تعریف کند. از این تگ بهعنوان امضای خود استفاده کنید. کاری کنید که مردم از آن استفاده کنند بدینوسیله بازاریابی هم میشود.
هشتگ مربوط به کمپین چیزی است که برای هر یک از کمپینهای بازاریابی تعریف میشود. برای مثال اگر تخفیفی دریکی از فروشگاهها دارید میتوانید از هشتگی خاص استفاده کنید تا در آینده نیز برای این تخفیف خاص از آن استفاده کنید. کاری کنید که مردم از آن استفاده کنند بدینوسیله کمپین شما نیز توسعه مییابد.
هشتگ برند
هشتگ خاص مربوط به برند خود را ایجاد کنید. از اسم شرکت و یا شعاری استفاده کنید که در مورد کسبوکار شما شناختهشده است. از آن بهعنوان تگی اصلی استفاده کنید که شما و مشتریان، بتوانید در هرزمانی و در هر شبکه اجتماعی از آن استفاده کنید.
جستجویی در مورد هشتگی که به آن فکر میکنید انجام دهید. در توییتر، اینستاگرام، پینترست، گوگل پلاس و فیسبوک آن را جستجو کنید قبل از آنکه آن را اجرا کنید. اگر اسم شرکت شما خیلی رایج است از هشتگ دیگری استفاده کنید.
همچنین لازم است که هشتگ برند تا حد ممکن کوتاه باشد و نوشتن آن آسان باشد. باید کاری کنید که مشتریان بتوانند تگ را به خاطر بیاورند و آن را بهدرستی استفاده کنند.
مثال:
کیتکت از یک هشتگ برند استفاده میکند. آنها از این تگ استفاده میکنند: #haveabreak. بهطور مدام از این هشتگ در رسانههای اجتماعی خود استفاده میکنند. از توییتر گرفته تا گوگل پلاس. مشتریان هشتگ برند آنها را میشناسند و کیت کت از آن برای تعامل با مشتریان خود استفاده میکند.
نکتهای که در خصوص هشتگ کیت کت وجود دارد این است که یک عبارت رایج است؛ و معمولاً تنها خریداران کیت کت از این هشتگ در پستهای خود استفاده نمیکنند. اطمینان حاصل کنید که هشتگ برند شما جلوه داشته باشد. جستجویی انجام دهید و هشتگی ایجاد کنید که منحصربهفرد و مختص به کسبوکار شما باشد.
هشتگ کمپین
برای این نوع هشتگ ها، از نام کمپین فعلی خود استفاده کنید. برای یک برچسب کمپین، مجدداً از کلمه یا عبارتی استفاده کنید که منحصراً مربوط به کمپین یا ترفیع کوتاهمدت شماست. تحقیقات خود را انجام دهید. اگر در حال حاضر این تگها در رسانههای اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام معروف هستند، از تگ متفاوتی برای کمپین استفاده کنید. هشتگ های تبلیغاتی را بهعنوان یک روش برای مشتریان در راستای مشارکت با شما و سایر مشتریان در طول پیشنهاد ویژه ارتقا دهید. برای مثال، استفاده از هشتگ را بهعنوان یک الزام برای ورود به مسابقه در نظر بگیرید.
ترفندهایی درباره چگونگی استفاده از هشتگهای کسبوکار و مختص کمپین:
- هشتگ برند خود را غیرقابل تغییر و منحصربهفرد نگهدارید و از آن در تمامی رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
- برای ایجاد مشارکت بیشتر و آگاهیرسانی نسبت به فعالیتهای بازاریابی خود از هشتگ های کمپین در مسابقات و تبلیغات استفاده کنید.
- هشتگهای کسبوکار خود را نسبتاً کوتاه انتخاب کنید تا به خاطر سپاری و تلفظ آن برای مشتریان آسان باشد.
- استفاده از هشتگهای برند و کمپین را مدنظر داشته باشید تا زمانی که افراد از آنها استفاده میکنند بتوانید پاسخگو باشید.
2- هشتگهای پربازدید
آنها چه هستند و چرا به آنها نیاز دارید؟
به هشتگی گفته میشود که بسیار موردتوجه قرارگرفته است.
احتمالاً شنیدهاید که مردم سؤال میکنند الآن چه چیزی روی بورس است؟ آنها معمولاً در خصوص هشتگهایی که معروفاند یا بیشترین صحبتها حولوحوش آنهاست صحبت میکنند.
در دنیای واقعی هشتگ های پربازدید دائماً در حال تغییر هستند. برای مثال در عرض یک دقیقه 10 هشتگ برتر میتوانند بهسرعت عوض شوند.
وقتیکه تگی را میبینید که به کسبوکار شما مرتبط است، از آن استفاده کنید. با استفاده از یک هشتگ محبوب در بهروزرسانیهای محتوای خود، میتوانید بهصورت بالقوه پیام خود را به خیل عظیمی از مخاطبان برسانید. بهروزرسانی محتوای شما میتواند توسط تعداد زیادی از افراد و نهفقط طرفداران خودتان مشاهده شود و این کار کاملاً رایگان است. بهعبارتدیگر، اینگونه به این استراتژی نگاه کنید که برای کسبوکارتان 15 ثانیه شهرت به دست میآورید یا حتی (تااندازهای) به یکلحظه طلایی دسترسی پیدا میکنید.
نکته: هشتگ های پربازدید را اسپم نکنید. ارسال تعداد زیادی هشتگ پربازدید مخصوصاً وقتی آنها به کسبوکار شما مرتبط نیستند بهعنوان یک ضعف دیده میشود. در حقیقت هشتگ های اسپم شده میتواند حساب توییتر شما را به حالت تعلیق درآورد.
چگونه هشتگهای پربازدید را پیدا کنید؟
در حال حاضر، فقط توییتر و گوگل پلاس موضوعات محبوب را در سایت خود به نمایش میگذارند. موضوعات پربازدید توییتر غالباً قابلتعمیم به فیسبوک و اینستاگرام و همچنین تا حدی پینترست هستند. برای گوگل پلاس نیز همینگونه است اما غالباً روندهایی را آنجا مشاهده میکنید که مختص سایت هستند.
موضوعات پربازدید را در توییتر میتوانید در قسمت سمت چپ توییتر مشاهده کنید. میتوانید این موضوعات را بر اساس منطقه جغرافیایی یا کسانی که دنبال میکنید مرتب کنید.
موضوعات پربازدید در گوگل پلاس در قسمت «what’s hot» قرار دارند. همچنین منابع زیادی وجود دارد که در آن میتوانید موضوعات پربازدید و برچسبهای معروف را پیدا کنید. سایتهای زیر را بررسی کنید:
Hashtags.org– میتوانید موضوعات پربازدید، موضوعات با روند نزولی و یا ثابت را مشاهده کنید همچنین شاخصهایی را برای برند اجتماعی خود مییابید.
Statigram– میتوانید هشتگ های پربازدید اینستاگرام را جستجو کنید و جایگزین برای کلمات پیدا کنید، درنتیجه میتوانید معروفترین برچسبها را بیابید.
Trendsmap – این سایت به شما نقشه مصوری ارائه میدهد تا بتوانید هشتگهای پربازدید را در هر منطقه جغرافیایی ببینید. بهعنوان یک کسبوکار محلی، این راهی فوقالعاده برای این است که بدانید در منطقه شما چه چیزی پرطرفدار است؟
چگونه از برچسبهای پربازدید استفاده کنیم؟
برچسبهای پرطرفدار را از سایتهایی که در بالا ذکر شد، مشاهده کنید. زمانی که موضوعی را ملاحظه کردید که به کسبوکار شما مرتبط بود- محتوا را بهروزرسانی کنید و از آن هشتگ در متن خود استفاده کنید.
چگونه از برچسبهای پربازدید بازارهای مشخص[1] استفاده کنیم؟
استفاده از برچسبهای پربازدید بازارهای مشخص میتواند سبب دیده شدن پست شما توسط بسیاری از افراد با ذهنیت مشابه شود. این افراد را هدف قرار دهید تا توسط مشتریانی که از این هشتگ استفاده میکنند دیده شوید.
ترفندهایی برای چگونگی استفاده از هشتگ های پربازدید
در استفاده از برچسبهای پربازدید سرعت عمل به خرج دهید تا بیشتر برند و محتوای خود را در معرض دید قرار دهید.
هشتگهای پربازدید را در توییتر، گوگل پلاس و سایر سایتهای نظارت بر هشتگ مانند hashtags.org، statigram و trendsmap پیدا کنید.
از هشتگ های پربازدید بازارهای مشخص برای ارتباط و توسعه روابط با بازار هدف خود استفاده کنید.
3- هشتگ محتوا
آنها چه هستند و چرا به آنها نیاز دارید؟
هشتگ محتوا هشتگهایی هستند که از آنها در پستهای خود استفاده میکنید. آنها برند نیستند (و برای تعریف کسبوکار و بازاریابی شما استفادهنشدهاند). لزوماً پربازدید و معروف نیستند. بهسادگی، هشتگهایی هستند که مرتبط به محتوای پست شما هستند.
هشتگهای محتوا سئو پستها را بهبود میدهند. سبب دیده شدن آپدیتهای شما توسط مشتریانی که در جستجوی این کلمات هستند میشوند.
در اینجا چند دسته از هشتگ های رایج آورده شده است:
- هشتگ محصول
- هشتگ سبک زندگی
- هشتگ رویداد
- هشتگ مکان
هشتگ محصول
افراد برای برچسبهای رایج محصولات جستجو میکنند. همچنین از آنها استفاده میکنند. وقتیکه مطلبی در مورد محصول خود پست میکنید مانند مشتری فکر کنید. از هشتگ هایی استفاده کنید که محصول و بازار را به هم مرتبط کند.
مثال:
برای مثال اگر شما یک کافیشاپ دارید، بهترین عکس از قهوه لاته را با هشتگ #latte مشخص کنید.
هشتگهای سبک زندگی
افراد دوست دارند با مردمی که سبک زندگی مشابه آنها دارند در ارتباط باشند. برای بازاریابی به سمت مشتریان هدف خود، در مورد سبک زندگی و تفریحات جامعه هدف خود فکر کنید. سپس از هشتگهایی که بهخوبی استفادهشدهاند را در بهروزرسانیهای خود بگنجانید.
هشتگ رویداد
هشتگهای مبتنی بر رویدادها میتوانند موارد خوبی برای قرار گرفتن در بهروزرسانیهای محتوا باشند. یک رویداد میتواند شامل هر چیزی شود از یک نمایشگاه محلی گرفته تا یک جشن معروف جهانی یا یک لانچ محصول و یا وبینار زنده که بهصورت آنلاین برگزار میکنید.
اگر کسبوکار شما در یک رویداد محلی شرکت کرده است، به فالوورهای خودآگاهی رسانی کنید و با قرار دادن هشتگ رویداد در پستهای خود اطلاعرسانی انجام دهید.
هشتگهای مکان
اگر شما یک کسبوکار محلی هستید، باید با مشتریان محلی خود ارتباط برقرار کنید. برای شناساندن کسبوکار خود در شهر، از هشتگهای خاص جغرافیایی استفاده کنید.
برای مثال اگر مالک یک فروشگاه محلی هستید، از هشتگ شهر خود استفاده کنید و با مشتریان بالقوهای که آنها نیز از هشتگ شهر استفاده میکنند تعامل کنید. اخبار شما توسط مشتریان محلی دیده خواهد شد.
ترفندهایی برای استفاده از هشتگهای رایج
- هشتگهای رایج را از طریق چک کردن برچسبهایی که توسط فالوورها، رقیبان و شرکای محصول مورداستفاده قرار میگیرند، پیدا کنید.
- با افرادی که از هشتگهای رایج استفاده میکنند، ارتباط برقرار کنید – چه از طریق ریتوییت کردن در توییتر، لایک کردن در فیسبوک، یا ثبت نظر در اینستاگرام و غیره.
- پستهای خود را با تعداد زیادی هشتگ رایج (هر هشتگ رایجی) اسپم نکنید – این کار باعث میشود که شما «صرفاً فروشنده» به نظر برسید و نتوانید اعتماد مصرفکننده را به خود جلب کنید.
نتیجهگیری
اینها سه استراتژی بازاریابی هشتگ است.
از هشتگ برای موارد زیر استفاده کنید:
- برند تجاری و بازاریابی کمپینها
- فهمیدن موضوعات محبوب در زمان واقعی
- گسترش دسترسی به محتوای خود.
[1] Niche trending tags