تشخیص زمان به روز رسانی صفحه فرود
دو یا سه سال پیش، صفحه فرودی را راهاندازی کردید. به خوبی کار میکرد. مشتریان میآمدند و میرفتند، نرخ تبدیل بسیار بالا بود و فروش ناشی از آن اهداف بازاریابی را دست یافتنی میکرد. اما بعد! همه چیز کند شد. نرخ تبدیل و به دنبال آن سود کاهش یافت. شما متعجب میشوید، چه اتفاقی دارد میافتد؟ بازار در حال رشد است اما مشتریان کم شدهاند؟ چیزی باید بد کار کرده باشد، نه؟
بله!
بههرحال، گوگل آنالیتیکز یا هر وسیله دیگری که برای کنترل و اندازهگیری کمپینهای بازاریابی خود استفاده میکنید، سیگنالی را نشان میدهد که «چیزی به شکلی که برنامهریزیشده پیش نمیرود» اما چگونه باید بدانید که صفحه فرود شما برای تغییر فریاد میزند؟
در هر یک از موارد زیر بهروزرسانی را موردتوجه قرار دهید:
- رقیبان از شما کپیبرداری میکنند
منظورم رقیبان سریع و آزاد است.
اگر صفحه فرود شما جامع و جذاب باشد آن را پیدا خواهند کرد. تجزیهوتحلیل رقبا همان چیزی است که بازاریابان انجام میدهند، بنابراین لازم نیست کسی نابغه باشد تا محتوا و قدرت طراحی شما را محاسبه کند. اما بهجای اینکه صفحات خود را ایجاد کنند، برخی از رقبا ممکن است اطلاعات شما را به امید دستیابی به نتایج فوری کپی کنند.
بهویژه، اگر آنها در همان حوزه شما کار کنند میتوانند دورکاران را برای تکرار صفحات وب خود استخدام کنند.
اگر متوجه شدید که در نرخ تبدیلهایتان شیب دارید، احتمال دارد کسی صفحه اصلی شما را کپی کرده باشد، یک کمپین تبلیغاتی مشابه را راهاندازی کرده و وفاداری مشتریان شما را به سرقت برده است. برای بررسی صحت این مورد، میتوانید از آشکارسازهای سرقت ادبی استفاده کنید: متن صفحه فرود را وارد کنید تا ببینید آیا کپی شده است و درجایی دیگر جز وبسایت شما وجود دارد.
هنگامیکه شما موردی تکراری پیدا کردید، سیگنال قطعی است که باید محتویات صفحه فرود را بهروزرسانی کنید.
- رقیبان کار را بهتر انجام میدهند
رقبای صادقانه فعالیتهای بازاریابی شما را تجزیهوتحلیل میکنند و تلاش میکنند بهبودهای خود را روی آن ایجاد کنند.
آنها لینکهای شما را تجزیهوتحلیل میکنند، از وبسایت شما بازدید میکنند، کپی فروش شما را میخوانند، طراحی وبسایت شما را بررسی میکنند، و به خود میگویند: « خوبه! ما به چنین چیزی نیاز داریم؛ اما باید از این نیز بهتر باشد. بیاید شروع کنیم!»
صفحه فرود خود را بهروزرسانی کنید زیرا میتواند رقابت سالمی را در بازار ایجاد کند. منفعت بیشتری برای مصرفکننده داشته باشد، استفاده از محتوا را بهبود بخشد یا روانشناسی بازاریابی که در پشت فرایند تصمیمگیری مصرفکننده قرار دارد را موردتوجه قرار دهد.
- مصرفکنندگان به آن عادت کردهاند
و آنجا را برای چیزی بهروزتر ترک میکنند.
اگر صفحه فرودی را دو یا سه سال پیش راهاندازی کردهاید و اخیرا متوجه کاهش نرخ تبدیل در هرماه شدهاید، احتمالا بیشتر مشتریان هدف از آن بازدید کردهاند و یا حتی از آن سفارش دادهاند. و حالا، هنگام بازدید از وبسایت شما، فکر میکنند:
«خب، من قبلا اینجا بودهام، شاید باید چند جای دیگر را بررسی کنم؟ باید درجایی دیگر پیشنهادهای بهتری ارائه شود … »
مشتریان بالقوه به امید پیشنهادهای بهتر وبسایتهای جذابتر را دنبال میکنند. آنها چیزی جدید میخواهند.
چند ثانیه فکر کنید: چگونه میتوانید صفحه فرود خود را بهمنظور جلب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود بهروز کنید؟ عمیقتر جستجو کنید. ازآنچه که مشتریان در حال حاضر نیاز دارند مطلع شوند و در مورد کارهایی که میتوانید برای جلب نظر مخاطبان هدف انجام دهید تصمیمگیری کنید.
- صفحه فرود شما از ابتدا کاملا قطعی و مشخص بوده است
بعضی از کارآفرینان قبل از شروع کمپینهای بازاریابی، محصول خود را آزمایش میکنند. آنها صفحات فرود مقرونبهصرفه و دارای قالب مشخص را از متخصصان آزاد میخرند که واقعا خیلی خوب نیستند.
نتیجه: هیچ مشتری و هیچ فرصت رشدی وجود ندارد.
اگر شما آزمایش کرده و اطمینان حاصل کردید که رشد محصول و خدمات متوقفشده است، وقت آن است که یک صفحه اصلی طراحی کنید که به شما اجازه میدهد برجسته شوید و مصرفکنندگان را به خرید از خود تشویق کنید. قالبهای مقرونبهصرفه در زمان تلاشهای بازاریابی میتوانند به رشد آینده آسیب برسانند، اما هنوز برای بهبود خیلی دیر نشده است.
- میدانید که میتوانید کار بهتری انجام دهید
بله، این اتفاق میافتد؛ به صفحه فرود نگاه میکنید، مطالب را میخوانید، تجزیهوتحلیلهای خود را بررسی میکنید، رفتار بازدیدکنندگان را بررسی میکنید و متوجه میشوید که امکان بهبود وجود دارد.
هنگامیکه چنین افکاری در ذهن شما جاری میشود، زمان بهروزرسانی است.
بهعنوان یک بازاریاب، شما نیازهای مخاطبان و آخرین روند در صنعت خود را میدانید.
تعیین کنید که صفحه فرود شما چه چیزی کم دارد، ایدههایتان را عملی کنید، با کپیرایترها و طراحان معتبر مشورت کنید و آزمایش آ/ب[1] را فراموش نکنید.
اجازه ندهید صفحه فرود شما برای مدتزمان طولانی راکد باقی بماند.
هیچ صفحه فرودی نمیتواند برای همیشه مؤثر باشد
همیشه چیزی برای بهروزرسانی وجود دارد زیرا بازار بهطور مداوم در حال رشد است، محصولات و خدمات جدید ظاهر میشوند، رقبا بهپیش میروند و کاربران به دنبال راههای سودآور و راحتتر برای حل مشکلاتشان هستند.
آنچه ما بهعنوان بازاریاب میتوانیم انجام دهیم این است که در هنگام ایجاد و بهروزرسانی ابزارهای فروش تجزیهوتحلیل کنیم و همه این جزئیات را در نظر بگیریم.
آیا بهتازگی تجربه افت نرخ تبدیل را داشتهاید که ممکن است به صفحه فرود نسبت داده شود؟
[1] فرایندی است که برای تشخیص اینکه از میان دو ویژگی «آ» و «ب» کدامیک مناسبتر است.