اشتباهات استارتآپها در رسانههای اجتماعی
چگونه اشتباهات رسانههای اجتماعی را که میتواند به استارتآپ شما ضربه بزند برطرف کنیم؟
در دوران دیجیتال امروز، رسانههای اجتماعی یک ابزار ضروری است که هیچ شرکتی نمیتواند بدون آن کار کند. اگر کسبوکاری دارید، برای موفقیت باید حضور آنلاین داشته باشید. اما هنگامیکه صحبت از استارتآپ میشود، اقدامات شما باید متفکرانه و استراتژیک باشد. هر فعالیتی که در کانالهای رسانههای اجتماعی انجام میشود نمیتواند برای کسبوکار جدید شما سودمند باشد.
در اینجا در مورد رایجترین اشتباهاتی که در رسانههای اجتماعی رخ میدهد و میتواند به کسبوکار شما آسیب برساند، صحبت میکنیم.درحالیکه بیشتر روی استارتآپها تمرکز میکنیم، میتوانید این راهنماییها را برای کسبوکارهای دیگر هم اعمال کنید.
تنها روی یک کانال رسانههای اجتماعی تمرکز کنید
هنگامیکه صحبت از رسانههای اجتماعی میشود، شایعترین اشتباه استارتآپها این است که برای صرفهجویی در وقت و پول تلاشهای خود را در یک کانال متمرکز میکنند. اشکال این رویکرد این است که مخاطبان هدف شما ممکن است در کانال رسانهای دیگر قرار داشته باشند، بنابراین تلاشهای شما برای صرفهجویی در پول ممکن است به قیمت از دست دادن مشتریان بالقوه تمام شود.
بهترین کاری که باید انجام شود، تحقیقات بازار است. اگر در حال حاضر یک پایگاه موجود از مشتریان دارید، آنها را در بحث یا بررسی در مورد اولویت کانال ارتباطی دخیل کنید. شما باید یک استراتژی چند-کاناله برای دستیابی به بخشهای مختلف گروه هدف خود داشته باشید. تحقیقات نشان میدهد که 72 درصد از مصرفکنندگان ترجیح میدهند با برندهای مختلف در چندین کانال ارتباط برقرار کنند، که مغایر تنها یک کانال بازاریابی است. زمانی که کسبوکار اساسی وجود دارد از توییتر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بهطور مداوم مشارکت خود در کانالهای اجتماعی را بررسی و بازبینی کنید.
انتشار محتوای مشابه در تمام کانالهای رسانههای اجتماعی
نظر بازاریابان در خصوص انتشار محتوای مشابه در چندین کانال رسانههای اجتماعی، متفاوت است. بعضی آن را تأیید میکنند، درحالیکه دیگران بهطورجدی علیه آن هستند. بههرحال، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- این محتوا به یک کانال خاص رسانهای اختصاص نمییابد. این بدان معنی است که اگر شما یک پست را در فیسبوک و توییتر به اشتراک میگذارید، درواقع آن را برای هیچیک بهینه نمیکنید. بهعنوانمثال، توییتر یک پلتفرم است که برای بهروزرسانیهای مکرر مناسب است. از طرف دیگر فیسبوک برای پستهای با تکرار کمتر و شخصیتر استفاده میشود. با ارسال یک مطلب در چند رسانه، ممکن است بعضی از مخاطبان خود را از دست دهید.
- دلیل دیگر این است که اگر مشتریان هر دو پلتفرم شما را دنبال کنند، ارسالهای یکسان میتواند بهعنوان تنبلی برداشت شود. اگر شما یک مطلب را در فیسبوک و توییتر بهطور منظم پست کنید، ریسک این برداشت وجود دارد که شما محتوای غیر اصلی و تکراری میفرستید. حتی بدتر از آن، ممکن است باعث شود مشتریان دیگر شما را دنبال نکنند.
برای افزایش تعامل در سراسر رسانههای اجتماعی، از اشتراکگذاری دقیقا یک محتوا در کانالهای مختلف خودداری کنید. تمام پلتفرمهای اجتماعی برای استفاده ترکیبی طراحی شدهاند. باید از هرکدام در جای خود استفاده کنید. برای کسبوکارهای مبتدی، استراتژی کانال ارتباطی و تعداد رخداد را در نظر بگیرید. آیا میزان پیامهای شما در توییتر و فیسبوک متفاوت است؟ یا فالوورها با یک محتوا در تمام کانالها مواجه میشوند؟ آزمون آ/ب را برای مشخص کردن میزان تکرار و تغییر پستها برای مشارکت بیشتر انجام دهید.
ارسال محتوا اسپم و نامناسب
اگرچه هدف رسانههای اجتماعی ارتقاء استارتآپ شما است، ارسال بیشازحد پست میتواند فالوورها را فراری دهد. استارتآپها اغلب استراتژی رسانههای اجتماعی خود را با محتوای جذاب و سلطهجو شروع میکنند. درحالیکه، فالوورهای رسانههای اجتماعی مایل به دیدن محتوای سرگرمکننده و جذابی هستند که متفاوت باشد و نه صرفا تبلیغ شرکت. اگر آنها را با تبلیغات فروش بمباران کنید، دیگر شمارا دنبال نمیکنند. همین امر برای شرکتهای بزرگتر و قویتر نیز صادق است.
همیشه باید به مشتریان خود ارزش دهید و اجازه دهید از محتوای شما لذت ببرند. به همین دلیل است که بازاریابی محتوا باید یکی از تمرکزهای اصلی شما باشد. کاربران خود را با محتوا جدید و باارزش مشغول کنید. مخاطبان خود را آموزش دهید و از پروفایلهای خود در رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزاری برای ارائه دانش، اطلاعات و محتوای سرگرمکننده استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که محتوایی که ارسال میکنید اصلی باشد، مشاوره ارائه دهد و مشکل واقعی مشتریان را حل کند. انجمنی ایجاد کنید که در آن ارتباط خود را با فالوورها با انتشار پستهای وبلاگ، تصاویر، فیلم و جوکهایی که علاقه آنها را جلب میکند، پرورش دهید.
فیلمها میتوانند معجزه کنند. استارتآپها معمولا در مورد تولید محتوای ویدئویی به دلیل زمان تولید و هزینههای آن با شک مواجهاند. بااینحال، مجبور نیستید فرآیند تولید ویدئو را بهتنهایی انجام دهید. شرکتهای تولید فیلم متعددی وجود دارند که میتوانند خدمات ویدئویی را انجام دهند تا کار شما را سبک کنند. رویدادهایی که طراحی میکنید میتواند بهعنوان مادهای برای ساخت ویدیو استفاده شود و محتوایی جذاب که تبلیغ استارتآپ هم باشد را ارائه دهد. این کار، درحالیکه ممکن است چالشی بهاندازه ویدئو معرفی یک شرکت نباشد، هنوز هم کاری است که نیاز به تلاش قابلتوجهی دارد. با ویدئوهای کوچک و کوتاه شروع کنید تا بتوانید بازگشت سرمایه خود را تضمین کنید قبل از اینکه بودجه بزرگتری را برای یک سری فیلم ویدئویی اختصاص دهید.
نادیده گرفتن نظرات منفی و بیادب بودن در رسانههای اجتماعی
برخورد با نظرات منفی در رسانههای اجتماعی موضوع بسیار حساسی است. یک پاسخ اشتباه و هرگونه شکایت در رسانههای اجتماعی میتواند به یک فاجعه تبدیل شود که میتواند شهرت شرکت را از بین ببرد. بااینحال، نادیده گرفتن نظرات منفی حتی بدتر است و میتواند این تصور را ایجاد کند که به خدمات مشتریان اهمیت نمیدهید. اگر کسی از شرکت شما انتقاد میکند، بسیار مهم است که ساختارمند پاسخگو باشید. پاسخ دادن به نظرات منفی این اطمینان را به فالوورهای شما میدهد که به نظرات اهمیت میدهید و سعی میکنید موقعیتهای نامطلوب را حل کنید.
البته، بسیار سخت است که هر تجدیدنظر یا انتقاد درباره شرکت را شخصی برداشت نکنید، بهخصوص وقتیکه در کسبوکارتان بسیار سرمایهگذاری کردهاید. بااینحال، رسانههای اجتماعی پر از مشتریان ناراضی و افرادی است که فحاشی میکنند.
به یاد داشته باشید هر پاسخی که میدهید، مؤدب و توأم با آرامش باشد. پاسخ دادن بهطور عمومی راه عالی است که به مشتریان نشان دهید به آنها اهمیت میدهید. اگر موضوع موردبحث حساس باشد، میتوانید ارتباط را خصوصی ادامه دهید. بااینحال، حتی در پیامهای مستقیم، باید لحن حرفهای داشته باشید.
عدم ایجاد برنامه یا استراتژی رسانه اجتماعی
درست مثل هر جنبه دیگر کسبوکار، حضور شما در رسانههای اجتماعی باید بر اساس یک برنامه مدون اجتماعی و مناسب باشد. ایجاد یک استراتژی رسانههای اجتماعی به استارتآپ شما کمک خواهد کرد که چگونه به اهداف ارتباطی خود برسید و از چه پلتفرمها و ابزارهایی برای رسیدن به آنها استفاده کنید. داشتن استراتژی هدفمند رسانههای اجتماعی به شما کمک میکند پلتفرم مناسب را برای ارتباط با مشتریان موجود و بالقوه انتخاب کنید.
یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد یک برنامه رسانههای اجتماعی این است که امروزه تصمیمات خرید در رسانههای اجتماعی گرفته میشود. درواقع، 46 درصد از کاربران رسانههای اجتماعی، قبل از خرید، در مورد محصولات در کانالهای رسانههای اجتماعی تحقیق میکنند. درحالیکه 40 درصد کاربران تصمیم میگیرند بر اساس نظرات و توصیههایی که در رسانههای اجتماعی دیدهاند، چه چیزی را خریداری کنند. استراتژی رسانههای اجتماعی باید به شما در چگونگی برنامهریزی تشویق مردم برای به اشتراک گذاشتن و صحبت کردن در مورد محصولات کمک کند. داشتن استراتژی مشخص رسانههای اجتماعی، بینشهایی را در مورد نقش شبکههای اجتماعی در فرآیند خرید مشتریان ایجاد میکند.
رسانههای اجتماعی یک ابزار قدرتمند برای تبلیغ کسبوکار شما و جذب مشتریهای جدید است. بااینوجود، هر اقدامی که انجام میدهید نمیتواند برای شما و کسبوکارتان سودمند باشد. تصمیمات هوشمندانه بگیرید و اقدامات سنجیده انجام دهید تا خود را برای موفقیت آماده کنید!