مسئولیت اجتماعی شرکتها
با تمام فشارها و شلوغیهای جهان، اغلب ما نیروی درونی که در همه انسانها وجود دارد را فراموش میکنیم: کمک به یکدیگر و تأثیرگذاری بر زندگی دیگران. چرا نباید این ویژگی به دنیای کسبوکار هم اعمال شود؟ بهعنوان یک مدیر تأثیرگذاری اجتماعی، کار من این است که اطمینان حاصل کنم که سازمان به شیوهای معنیدار و تأثیرگذار با جامعه اطراف در تعامل است.
مسئولیت اجتماعی شرکت امروزه موضوعی داغ است که همه را تحت تأثیر قرار میدهد – از سوپرمارکت نزدیک شما تا 50 شرکت موفق مجله فورچون. همه تحت تأثیر قرارگرفتهاند. من فقط به تأثیر مستقیم بر شرکتهایی که شما به آنها اعانه میدهید و یا مزایای مالیاتی که تجربه میکنید اشاره نمیکنم (هرچند اینها خیلی خوب هستند). مسئولیت اجتماعی شرکتها میتواند تأثیرات مثبتی بر کسبوکار شما داشته باشد بهنحویکه فقط معافیت مالیاتی یا داشتن احساس خوب نباشد.
تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت
قبل از اینکه خیلی پیش برویم اجازه دهید ببینیم مسئولیت اجتماعی شرکت شامل چه چیزهایی است- و شامل چه چیزهایی نمیشود. تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR این است که چگونه یک شرکت اهداف اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی خود را باهدف رسیدگی به انتظارات ذینفعان برای حفظ یا افزایش ارزش سهام سهامداران ادغام میکند. به زبانی سادهتر، CSR چیزی است که یک شرکت برای ارزیابی و بر عهده گرفتن مسئولیت تأثیرات خود بر محیطزیست و جامعه انجام میدهد.
مسئولیت اجتماعی شرکت این نیست که تأثیر خود بر محیطزیست یا جامعه را نادیده بگیرید و سپس یک بخشش بزرگ به یک سازمان انجام دهید تا خرابی که به بار آورده را از بین ببرد. به معنی استخدامهای تبعیضآمیز و سپس اعانه دادن به سازمانهای مختلف نیست. این شیوهها مسئولیت اجتماعی ناعادلانه است و درنهایت مانع از پیشرفت کسبوکار شما خواهد شد.
در اینجا چهار راه (از تعداد زیاد) وجود دارد که مسئولیت اجتماعی میتواند بر شرکت شما تأثیر مثبت بگذارد.
1- بهبود زمان باقی ماندن کارکنان در شرکت
مطمئنم همه در زندگی حرفهای خود کاری بد داشتهاند. صبح از خواب بیدار میشوید و واقعا نمیخواهید که به آنجا بروید! از بوی قهوه، مردم و هر چیزی که مرتبط به آنجا است، متنفرید. چقدر به خود افتخار میکردید که در آنجا کار میکنید؟ آیا حتی به کسی میگفتید که کجا کار میکنید یا سعی میکردید موضوع را عوض کنید؟ در بهترین حالت، احساس غرور شما از کار کردن در آنجا صفر بوده است.
حال، شرکتی را تصور کنید که برای شما ارزش قائل است، درک میکند که خانوادهای دارید که به شما نیاز دارند و بهغیراز پول درآوردن برای آنها، زندگی دیگری هم دارید. تصور کنید که شرکت محیط متنوعی را ایجاد کند که در آن احساس کنید نهتنها صدای شما شنیده میشود بلکه برای شرکت ایجاد ارزش میکنید.
تصورم این است که حس شما در مورد کار کردن برای چنین شرکتی متفاوت خواهد بود. مسئولیت اجتماعی شرکت میتواند به کارکنان حس موفقیت و غرور را القا کند و سبب باقی ماندن کارکنان در شرکت شود.
2- مدیریت شهرت شرکت
شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی را بهطورجدی بهعنوان فرصتی برای ایجاد شهرت میبینند، شاهد بهبود تصویر برند، اعتماد و اعتبار در جامعه هستند. مهم است که در تلاشهای خود در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی ثابتقدم و پایدار باشید. این کاری نیست که یکبار و برای همیشه تمام شود. برای ایجاد جهان بهتر برای خود، ایستادگی کنید.
اگر شرکت شما تماس مستقیم با مشتریان ندارد، به این معنا نیست که نمیتوانید از مزایای مسئولیت اجتماعی شرکتی استفاده کنید. مشارکت زنجیره تأمین مسئولانه بخشی از یک استراتژی صحیح مسئولیت اجتماعی شرکتی است و برای تأمین امنیت کسبوکار جدید ضروری است. بهعلاوه، در عصر دیجیتال هیچ پنهانکاری وجود ندارد و حتی برای آن تلاش نکنید. در عوض، شیوههای صادقانه و شفاف اتخاذ کنید که لازم نباشد ازنظر عموم پنهان کنید.
3- داشتن نوآوری
مسئولیت اجتماعی شرکتی تنها در مورد اجتناب از مشکلات احتمالی نیست. بلکه در مورداستفاده از فرصتهای جدید است. نهتنها میتوانید ایدههایی در مورد محصولات جدید داشته باشید و بینش عمیقتری نسبت به خواستهها و نیازهای مشتریان به دست آورید، بلکه میتوانید فرصتهای جدید را از طریق نوآوری کشف کنید.
گزارش دادن در مورد تلاشهای مسئولیت اجتماعی شرکتی به شما فرصتی برای افزایش تعامل با مشتریان میدهد و آنچه انگیزه آنها برای وفاداری به شرکت را بیشتر میکند، بررسی میکند. فرصت در هر گوشه وجود دارد.
تغییر تنها چیزی است که همواره ثابت است. با گوش دادن به مسئولیت اجتماعی شرکتی، شما در موقعیت بهتر برای درک و پیشبینی تغییر هستید. این تغییرات چه در مورد قوانین زیستمحیطی، درک جنبشهای اجتماعی و هدف آنها و یا دانستن تأثیر دقیق اقتصادی شرکت شما باشد، زمانی که عضوی آگاه در جامعه خود باشید میتوانید بینش بهتری ازآنچه قرار است در آینده اتفاق بیافتد داشته باشید.
4- استقبال از تغییر و بهره بردن از آن به نفع خود
اگر در صنعتی کار میکنید که نوآوری در آن ثابت است (هر صنعتی در حال حاضر اینگونه است)، ایجاد فرصتهای بیشتر برای نوآوری از طریق تأمین مالی آموزشوپرورش امری ضروری است. با سرمایهگذاری در آموزش از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی، شرکتها میتوانند آیندهای روشن را نهتنها برای خود، بلکه برای نسلهای آینده نیز تضمین کنند.
در حال حاضر 78٪ از فارغالتحصیلان دبیرستان آمادگی لازم برای یک یا چند دوره دانشگاهی در رشتههای ریاضیات، علوم، خواندن و یا انگلیسی را ندارند. علاوه بر این شغلهای مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات سه برابر بیشتر از شغلهایی که مرتبط به این حوزهها نیستند رشد داشتهاند. اقلیتها درصد کمی از شغلهای مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را به خود اختصاص میدهند- تنها 2/2 % افراد لاتین، 7/2 % آمریکاییهای آفریقاییتبار و 3/3 % از بومیان آمریکایی و بومیان آلاسکا دارای مدرک دانشگاهی در زمینههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات هستند. این فرصت بزرگی برای سازمانهاست تا به این بخش از جمعیت که خدمات اندکی را دریافت کردهاند از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی کمک کند و بر آموزشهای مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات متمرکز باشند.