استفاده قانونی از تصاویر در بازاریابی رسانههای اجتماعی
آیا برای بازاریابی در رسانههای اجتماعی، عکس منتشر میکنید؟
هیچوقت فکر کردید که ممکن است حقوق کپیرایت را نقض کرده باشید؟
باکمی اطلاعات، میتوانید یاد بگیرید که چگونه از خود و کسبوکارتان از دعوی نقض حق کپیرایت محافظت کنید.
در این مقاله، با پنج نکته که به شما کمک میکند از تصاویر بهدرستی (و بهصورت قانونی) در رسانههای اجتماعی استفاده کنید، آشنا میشوید.
1- مبانی کپیرایت را فرابگیرید.
لازم نیست که کتاب قانون را بخوانید، اما دانستن چند اصل حق کپیرایت، برای کمک به شما جهت استفاده قانونی از تصاویر (و حفاظت از محتوای خود) بسیار مؤثر خواهد بود. اطلاعات زیادی در مورد کپیرایت وجود دارد، بااینحال درک این نکات کلیدی بسیار شما را جلو خواهد راند.
- کپیرایت یک نشانه است که به آثار خلاقانهای که در یک قالب «ثابت» در جهان قرار میگیرند دادهشده است به این معنی که زمانی که پست وبلاگ را تایپ میکنید یا عکس را در اینستاگرام قرار میدهید، محافظت میشوید.
- کپیرایت موضوعات مختلفی را در برمیگیرد ازجمله آثار ادبی (کتابها، شعر، مقالات)، هنرهای نمایشی (موسیقی، شعر)؛ هنرهای تجسمی (آثار هنری، جواهرات، عکس)؛ محتوای دیجیتال (وبسایتها، وبلاگها)؛ تصاویر متحرک (فیلم، تلویزیون، ویدئو) و عکس (تجاری، شخصی، پرتره).
- حفاظت از حق کپیرایت بهصورت اتوماتیک انجام میشود، به این معنی که فرض میشود کار متعلق به شماست. اگرچه بسیاری از افراد از علامت کپیرایت © بهعنوان راهی برای گفتن این جمله استفاده میکنند که: «این کارها همه متعلق به من است!»، این نماد دیگر ازنظر قانونی موردنیاز نیست.
- با این حفاظت، حقوق خاصی را دریافت میکنید. بهعنوانمثال، هیچ شخص دیگری نمیتواند از کار شما بدون اجازه استفاده کند.
- اگر میخواهید توانایی شکایت برای نقض حق کپیرایت را داشته باشید (در مواردی که کسی کار شما را سرقت میکند)، باید در طول 90 روز از انتشار کار، آن را در اداره کپیرایت ایالاتمتحده ثبتنام کنید.
بنابراین، برای مثال، اگر شما محتوایی را در 1 اردیبهشت منتشر کنید و نقض در 1 خرداد اتفاق بیافتد، هنوز تا انتهای ماه تیر فرصت دارید ثبتنام کنید تا بتوانید علیه نقض حق کپیرایت در خردادماه، اقدام قانونی انجام دهید. بااینحال، هنگامیکه 90 روز از انتشار اثر بگذرد، نمیتوانید اقدامی علیه این نقض در خردادماه انجام دهید.
راهی آسان برای فکر کردن در مورد حق کپیرایت این است که به خاطر داشته باشید: اگر شما اثری را خلق نکردهاید پس قادر به استفاده از این حق نیستید (حتی اگر اعتباری به خالق اثر داده باشید).
2- قوانینِ پلتفرمهای نرمافزاری رسانههای اجتماعی را مطالعه کنید.
آیا ریتوئیت کردن مجاز است؟ بله! آیا پین کردن مجدد عکس در پینترست مجاز است؟ بستگی دارد. آیا ارسال مجدد پست در اینستاگرام مجاز است؟ گاهی اوقات.
به یاد داشته باشید که تمام پلتفرمهای رسانههای اجتماعی دارای قوانین مختلف هستند و اقدامات بزرگی برای محافظت از خود و کاربران خود ارائه میکنند. برای دانستن آنچه برای هر پلتفرم قابلقبول است یا نیست، یکزمان فراغت را پیداکرده و شرایط خدمات / استفاده / هر پلتفرم را بخوانید.
در خصوص پینترست
پست کردن محتوا
پینترست به شما اجازه میدهد محتوای مختلفی که میتواند عکس، کامنت، لینک و یا سایر موارد باشد را پست کنید. هر چیزی که پست میکنید تحت عنوان «محتوای کاربر» نامیده میشود. تمام حقوق متعلق به شماست و تنها شما مسئول محتوایی هستید که در پینترست منتشر میکنید.
برای مثال شما میتوانید عکسها را در پینترست مجددا پین کنید ( به این معنی که نمیتوانید آنها را در پلتفرم دیگری کپی کنید). بااینحال، اگر عکسی که در پینترست مجددا پین میکنید، اجازه انتشار از سوی صاحب اثر نداشته باشد، شما مرتکب نقض حق کپیرایت میشوید زیرا تنها شما مسئول پستی هستید که منتشر میکنید.
خب این قانون به چه صورت است؟ تصور کنید سالی یک عکس زیبا از یک کیک شکلاتی خوشمزه را در وبلاگ خود منتشر کند، سالی اکانتی در پینترست ندارد. امیلی عکس را خیلی دوست دارد و تصمیم میگیرد عکس را به همراه دستور پخت کیک در صفحه خود منتشر کند. جنیفر این عکس را در دستور دسرهای خود مجددا پین میکند. هم امیلی و هم جنیفر ممکن است ناقض حق کپیرایت شده باشند، هرچند ممکن است جنیفر از اینکه این کار را کرده است کاملا بیاطلاع باشد.
در این موقعیت باید چهکاری انجام داد؟ منبع پین اصلی را پیدا کنید و مطمئن شوید که صاحب اثر و عکس در پینترست حضور دارند.
به یاد داشته باشید که زمانی را برای خواندن شرایط هر پلتفرم اختصاص دهید و بهخوبی آنچه مجاز است یا نیست را درک کنید. انجام این کار میتواند، زمان و پول زیادی در آینده برای شما صرفهجویی کند!
3- زمانی که از عکسهای آرشیوی استفاده میکنید اطمینان حاصل کنید که مجوز درست را انتخاب کردهاید.
اگر از عکسهای آرشیوی استفاده میکنید، اغلب حق انتخاب مجوز برای نحوه استفاده از آن عکس به شما داده میشود. بهطورکلی، هر چه مجوز گرانتر باشد کارهایی بیشتری با عکس میتوانید انجام دهید. زمانی که از خدمات هنری آرشیوی مانند istock استفاده میکنید، مطمئن شوید که مجوزی که انتخاب کردهاید، شیوهای که میخواهید از عکس استفاده کنید را در برداشته باشد.
صرف اینکه برای یک عکس 12 دلار پرداخت کردهاید به این معنی نیست که به هر نحوی که بخواهید میتوانید از آن عکس استفاده کنید. بسیاری از مجوزها، خریدار را محدود به استفاده شخصی، استفاده بهصورت مدیا ( و نه پرینت کردن)، و یا تعدادی موارد مصرف دیگر میکند.
اگر شما یک طراح هستید و از عکسهای آرشیوی برای خلق عکس برای دیگران استفاده میکنید، مطمئن شوید که مجوز انجام این کار رادارید. گاهی اوقات لازم است که اطمینان حاصل کنید مشتری، مجوز را مستقیما از شرکت خریداری میکند. در وبسایتی که از آن تصویر را خریداری کردهاید، دستورالعملهای مجوز را در پایین صفحه دنبال کنید . یا اینکه همیشه میتوانید از شرکت سؤال کنید که آیا مجوز شما اجازه استفاده موردنظر از عکس را میدهد یا خیر؟
4- از عکاس اجازه بگیرید.
اگر شک دارید که از یک عکس یا ویدئو استفاده کنید، بهتر است سؤال کنید! در دنیای آنلاین امروز ، احتمالا بیشتر مردم خوشحال میشوند که به شما اجازه استفاده از تصویر خود را بدهند به شرطی که شما نیز به آنها احترام بگذارید.
برای مثال اینستاگرام را در نظر بگیرید. آیا میدانستید که پست مجدد درواقع نقض مقررات اینستاگرام است؟ اما (یک امای بزرگ)، با توجه به نوع پلتفرم و اینکه چگونه کار میکند 99 درصد از کاربران با پست مجدد که منجر به لینک به پروفایل خودشان میشود مشکلی ندارند.
بااینحال تصور کنید فردی جزء 1 درصدی باشد که تمایل ندارد محتوای او مجددا پست شود. اگر آن فرد متوجه شود که افراد بدون اجازه او اقدام به انتشار مجدد عکس کردهاند، میتواند گزارشی را برای اینستاگرام آماده کند و یا دعوی نقض حق کپیرایت را مطرح کند.
هشدار: برخی از عکاسان و وکلا در جستجوی افرادی هستند که حق کپیرایت را نقض میکنند. متأسفانه، با نقض حق کپیرایت، نمیتوانید ادعا کنید که نمیدانستید چهکاری انجام دادهاید و احتمالا در قبال خسارات تحت تعقیب قانون هستید. حتی بعضی از رفتن به دادگاه استقبال میکنند. شنیدم که عدم استفاده از مجوز برای یک فرد، هزینهای برابر با 5 هزار دلار در برداشت.
زمانی که شک دارید، سؤال کنید. بهتر است که در حاشیه امن باشید تا اینکه بعدا تأسف بخورید.
5- تصور نکنید استفاده منصفانه تنها به استفاده شما از عکس فرد دیگر اطلاق میشود.
اصطلاح استفاده منصفانه در بسیاری از موارد استفاده میشود ، اما معنی آن چیست؟ خب درواقع میتواند استثنایی بر حقوق منحصربهفرد مالک حق کپیرایت باشد. مکتب استفاده منصفانه، برای ایجاد استفاده خاص از تصاویر و محتوا ایجاد شد تا زمانی که استفاده از آن، حقوق مالک اثر را مختل کند.
معمولا استفاده منصفانه برای نظر، انتقاد یا طنز استفاده میشود؛ هرچند، بسیاری از مردم تصورات غلطی در مورد زمانی که میتوانند استفاده منصفانه انجام دهند و یا انجام ندهند، دارند.
شما نمیتوانید بهسادگی با ذکر کردن نام نویسنده به استفاده منصفانه بپردازید. استفاده منصفانه و ذکر نام متفاوت هستند. استفاده منصفانه در مورد چگونگی استفاده از محتوا است و یکی از آن مواردی است که در آن اغلب وکلای مدافع میگویند: «این بستگی دارد.» دادگاهها از یک آزمون چهار عاملی برای تعیین اینکه آیا استفاده منصفانه صورت گرفته است یا خیر استفاده میکنند:
- هدف استفاده ( برای هدف تجاری یا غیرانتفاعی یا آموزشی). هر چه هدف از استفاده بیشتر به سمت مسائل آموزشی باشد احتمال اینکه استفاده منصفانه باشد بیشتر است.
- ماهیت کار
- میزان کاری که مورداستفاده قرارگرفته در مقایسه با کل کار (به معنی، آیا اینیک پاراگراف از یک کتاب بوده یا کل کتاب ؟).
- تأثیر در بازار یا ارزش کار.
- یک نمونه استفاده منصفانه، استفاده از عکس ماری فورلو در یک وبینار بازاریابی اینترنتی است. اما شما نمیتوانید یک قسمت از نمایش تلویزیونی / ویدئویی ماری را استفاده کنید و آن را در وبسایت خود پست کنید و ادعا کنید بهمنظور آموزش بوده و استفاده منصفانه انجام دادهاید. نکته این قانون این است که توازنی بین حق کپیرایت و منافع عمومی انجام شود. پس از خود سؤال کنید برای چه منظوری از این کار استفاده میکنم و چه مقدار از آن کار را استفاده میکنم؟
نتیجهگیری
حقیقت این است که استفاده از تصاویر در رسانههای اجتماعی و کسبوکار آنلاین این روزها نیازمند دقت است. همانطور که در اغلب موارد مشاهده میشود قوانین عقبتر از زمان هستند و ممکن است مدتی به طول بیانجامد تا به آن برسد. اما اگر زمانی که از تصاویر در رسانههای اجتماعی استفاده میکنید، این پنج نکته را در ذهن داشته باشید، میتوانید از منحنی پیشی بگیرید. مطالعه در مورد حقوق کپیرایت، شرایط پلت فرم رسانههای اجتماعی و مجوزهای تصویری، بسیار از شما مراقبت خواهد کرد.